ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Նախարարությունների օպտիմալացման գործընթացում «սայլը ձիերից առաջ է դրված»

«Նախարարությունների օպտիմալացման գործընթացում «սայլը ձիերից առաջ է դրված»
12.03.2019 | 01:04

Կառավարության կառուցվածքային փոփոխություններն օրեր առաջ վերջապես գործադիրի հավանությանն արժանացան: Երկուսուկես ամիս պահանջվեց նոր իշխանության ներկայացուցիչներից` հաստատելու համար որոշ նախարարությունների կրճատման ու այլ նախարարությունների հետ միավորման փաստաթուղթը, որը դեռ պետք է խորհրդարանի հավանությանն արժանանա, նոր միայն կյանքի կոչվի: Կառավարման փորձագետ ՍԵՐՈԲ ԱՆՏԻՆՅԱՆՆ այն տեսակետին է, որ ոլորտի մասնագետների կարծիքը լսելի պիտի լիներ որոշում կայացնողների համար, քննարկում ծավալվեր փոխադարձ ընկալելի մթնոլորտում` բոլոր կողմերին գոհացնող արդյունավետ լուծումներ գտնելու համար: «Իրատեսի» հետ զրույցում փորձագետը վստահեցրեց՝ չկշռադատված ու խորապես չուսումնասիրված որոշումները կարող են ցավոտ լինել ու վատ անդրադառնալ կառավարման համակարգի և մեր կյանքի որակի վրա:

-Կառավարության կազմի ծրագիրը խորհրդարան դեռևս չի ուղարկվել, հստակ է միայն, որ նախարարությունների զուտ տեխնիկական միավորում է լինելու: Այս ձգձգումներն ինչի՞ հետ են կապված: Կառավարությունում գլուխ չե՞ն հանում՝ միավորման ինչպիսի արդյունավետ լուծում գտնել, թե՞ այնքան են խորամուխ եղել խնդիրը հնարավորինս ճիշտ լուծելու հարցում, որ այն ամիսներ է տևում:
-Ճիշտ նկատեցիք՝ պետական կառավարման համակարգի օպտիմալացման գործընթացը, որ մեկնարկեց դեռ ընտրություններից առաջ, որոշ ժամանակ անց կանգ առավ նախարարությունների մեխանիկական միավորման ու քանակի կրճատման փուլում: Կառավարությունում որոշում կայացնողները, գուցե հասկանալով, որ պետական կառավարման համակարգը զգայուն է, այնուհանդերձ, զգուշավորություն ցուցաբերեցին, ինչով էլ պայմանավորված էր գործընթացի դանդաղումն ու փուլերի բաժանումը: Կառավարության վերջին նիստի ժամանակ կայացված որոշումը վերաբերում էր գործադիրի կազմի կմախքին, ինչից հետո ընդհանուր մատրիցայի մեջ պետք է բաշխվեն գործառույթներն ըստ նախարարությունների: Թե՛ մասնագիտական շրջանակում, թե՛ կառավարության ու հասարակության մեջ որևէ տարակարծություն չկա, որ կառավարման համակարգը պետք է արդյունավետ լինի, օպտիմալացման խնդիրը չի վիճարկվում, այլ հարց է՝ ինչպես հասնել դրան: Այն ճանապարհը, որ այսօր մեզ առաջարկվում է, կառավարման մասնագիտական տեսանկյունից՝ հակառակ ճանապարհ է: Կառավարման աքսիոմն ասում է՝ գործառույթների ծավալն է որոշում կառուցվածքը, ոչ թե հակառակը: Սկզբից անհրաժեշտ է հստակեցնել խնդիրը, թե յուրաքանչյուր ոլորտային, ճյուղային գերատեսչության հետ կապված պետությունն ինչ խնդիր է իր առջև դնում, ինչպիսի ռազմավարություն ունի, ինչ արդյունք է ակնկալում և ուր է ուզում գնալ: Թիրախավորել է պետք այդ ամենը, հետո բխեցել խնդիրները, յուրաքանչյուրի համար գործառույթների այն ծավալն առանձնացնել, որ վերաբերում է ոլորտային գերատեսչությանը: Հասկանալ՝ այդ գործառույթների իրականացման համար ինչպիսի մարդկային ու ֆինանսական ռեսուրսներ, ինչ որակավորում ու պրոֆեսիոնալիզմ ունեցող մասնագետներ են անհրաժեշտ: Այժմ, սակայն, տեսնում ենք, որ գործադիրը շարժվում է այլ տրամաբանությամբ. նախ ֆիքսել է կառավարության կառուցվածքը, ապա փորձում է հասկանալ դրանում ներառված գերատեսչությունների գործառույթները: Այս մոդելը հղի է վտանգներով ու կարող է կառավարչական կոլապսների հանգեցնել: Իսկ ի՞նչ է լինելու, եթե հանկարծ ուսումնասիրություններ անելուց հետո պարզ դառնա, որ այդ գործառույթների իրականացման համար աշխատակիցների ու ստորաբաժանումների թիվը բավարար է, նույնիսկ` մի բան էլ պակաս: Արդյո՞ք նորից տարանջատելու ենք այդ նախարարությունները:
Մյուս կողմից, ըստ ներկայացվող ծրագրի, միավորման ընթացքում պահպանվելու են հիմնական գործառույթներն իրականացնող ստորաբաժանումները, միավորվելու են աջակցողները՝ ֆինանսական, իրավաբանական, արտաքին կապեր և այլն: Բայց արդյո՞ք ուսումնասիրություն արվել է, թե աջակցող ստորաբաժանումը միավոր ժամանակահատվածում ի՞նչ քանակությամբ փաստաթուղթ է շրջանառում, և երբ անձանց կրճատումներ ունենանք, արդյո՞ք այդ գործառույթը չի տուժի: Հարց է նաև` ուսումնասիրվե՞լ է, ենթադրենք, իրավաբանական վարչության աշխատակիցների աշխատանքի ժամային ծանրաբեռնվածությանը: Իսկ գուցե ոչ թե կրճատել, այլ ավելացնե՞լ է պետք աշխատակիցների թիվը: Վերլուծելով այս ամենը՝ կրկին գալիս ենք այն եզրահագման, որ մինչև չհասկանանք, թե յուրաքանչյուր գերատեսչությունից գործառույթների ինչ ծավալ ենք ակնկալում, ինչ խնդրի հետ գործ ունենք, չենք կարող արդյունավետ կառուցվածք ձևավորել:
-Ինչպես նկատեցիք՝ մեխանիկական միավորումից հետո հնարավոր է պարզ դառնա, որ դա լավագույն լուծումը չէր, այդ դեպքում ի՞նչ է անելու պետությունը: Եվ ո՞րն է երաշխիքը, որ, օրինակ, ֆինանսական ու իրավաբանական բաժինների լավագույն մասնագետները կշարունակեն աշխատել:
-Պետական կառավարման մեջ ճյուղային ու ոլորտային քաղաքականություն իրականացնող մարմինը նախարարությունն է, պետական այլ մարմին նման լիազորություններ չունի: Պետությունն այնպիսի ռազմավարություն ու տեսլական պետք է ունենա, կարողանա այնքան ճիշտ թիրախավորել խնդիրները, որ չխաթարվի միասնական կառավարման քաղաքականությունը: Սրա համար է անհրաժեշտ պահպանել առանձին նախարարությունները:
Լավագույն կադրերի առնչությամբ ասեմ հետևյալը. պետական համակարգում բարձր որակավորում ունեցող, իրապես պրոֆեսիոնալ կադրերի ներգրավումը հրամայական է: Դրանից է մեծապես կախված համակարգի գործունեության, հետևապես` նաև մեր կյանքի որակը: Բայց վերջին շրջանում ծավալված գործընթացների տրամաբանությունը չի նպաստում այդ խնդրի լուծմանը: Այդ գործընթացներն այնքան էլ թափանցիկ ու հրապարակային չէին: Քննարկումներն անցկացվում են ինչ-որ գաղտնիության պայմաններում, հանրությունից ու համակարգի աշխատակիցներից թաքուն: Ժամանակ պահանջվեց, մինչև ծրագիրը հասանելի դարձավ թե ՛ մասնագետների, թե՛ թիրախային խմբի շահառուների համար: Համակարգում աշխատող պետական ծառայողները վերջին պահին են իմանում իրենց վերաբերող որոշումների մասին: Մինչդեռ մենք խոսում ենք պետական համակարգում լավագույն կադրերին ոլորտում պահելու մասին: Իսկ արդյո՞ք պրոֆեսիոնալ և բարձր որակավորում ունեցող կադրերը, որոնց թիկունքում որոշումներ են կայացվում, նստել-սպասելու են, թե իրենց ճակատագիրն ինչպես է դասավորվելու: Պետական համակարգից առաջինը դուրս կգան ու այլ աշխատանք կգտնեն լավագույն կադրերը, և համակարգում կմնան, վարչապետի ասած, հավելյալ արժեք չստեղծողները, մարդիկ, որոնք հնարավորություն չունեն այլ ոլորտում հաստատվելու, տասնյակ տարիներ աշխատել ու լճացել են պետական համակարգում: Նախքան որոշում կայացնելը պետք է խորապես ուսումնասիրվեր այս ամենը, և թիրախային որոշումներ ընդունվեին:
Մենք այլևս այն համակարգում չենք, որտեղ մարդկանցից թաքուն որոշումներ պետք է կայացվեն: Առավել բաց, թափանցիկ, մասնակցային կառավարմանն ընդառաջ քայլ ենք կատարել, ինչը բխում էր հեղափոխության տրամաբանությունից:
-Մշակույթի նախարարությունն ասում է, թե իրենց առջև ՊՈԱԿ-ների մի թվից մյուսին անցնելու խնդիր դրված չէ, մինչդեռ նախորդ տարվա դեկտեմբերի 13-ի ելույթում վարչապետը շեշտեց, թե «պոակիզմին» ու «ծիգիզմին» պետք է վերջ դնել: Ինչպե՞ս հասկանալ այս հակասությունը:
-Հարցը համակողմանի հասկանալու համար պետք է մի փոքր հետ գնալ և տեսնել` ինչպես առաջացան ՊՈԱԿ-ները, և ինչ դեր ու անելիք ունի պետությունն այս հարցերում: Խորհրդային տարիներին պետությունը զբաղվում էր հանրային կյանքի կառավարման և կարգավորման բոլոր ոլորտներով` թե՛ ապրանքների արտադրմամբ և առևտրով, թե՛ ծառայությունների մատուցմամբ, բայց շուկայական հարաբերությունների տրամաբանությունը ենթադրում էր բեռնաթափել այդ գործառույթների զգալի մասը, ուստի պետական հիմնարկները վերակազմակերպվեցին ու դարձան ՊՈԱԿ-ներ: Դրանք աստիճանաբար, ամբողջովին կամ մեծապես պետք է զրկվեին պետական ֆինանսավորումից: Բայց կառավարման բարեփոխման գործընթացն արդյունավետ չընթացավ, ՊՈԱԿ-ներն էլ պետական միջոցները վատնելու համար ստեղծված կոռուպցիոն բուրգում շարունակեցին «առանցքային» նշանակություն ունենալ: ՊՈԱԿ-ների տնօրենները չդարձան արդյունավետ մենեջերներ, շարունակեցին մնալ հիմնարկի «դիրեկտորների» կարգավիճակում, որոնց գլխավոր նպատակը նախարարության ղեկավարի հետ լավ հարաբերություն ունենալն ու պետությունից շատ փող պոկելն էր:
ՊՈԱԿ-ներից ազատվել պետք չէ, պարզապես դրանք պետք է դնել ֆունկցիոնալ այն տրամաբանության մեջ, որ ինքնուրույն դառնան ու գոնե մեծ մասամբ անկախ լինեն պետական ֆինանսավորումից: Խնդրի լուծման մի քանի եղանակներ կան: Այն կացնային եղանակը, որով այսօր փորձում են լուծել հարցը, արդարացված չէ: Այն կարող է հանգեցնել մասնագիտական ծառայությունների խաթարման: Մշակութային ՊՈԱԿ-ների պարագայում, օրինակ, գործ ունենք տարբեր առանձնահատկություն ունեցող օջախների հետ, որոնց միավորումը կարող է խաթարել ՊՈԱԿ-ի ստեղծագործական առանձնահատկությունը: Ճիշտ մենեջմենթի և գրագետ մատուցման դեպքում մշակույթը կարող է շատ եկամտաբեր լինել: Վիեննայում, օդանավակայանից սկսած, այցելուին Մոցարտի պատկերով հուշանվերներ են վաճառում: Նույնը` եվրոպական բոլոր մշակութային քաղաքներում: Անհրաժեշտ է իրականացնել մշակույթի կապիտալիզացիա, ինչի դեպքում պետական ֆինանսավորումն էապես կարող է կրճատվել: Մեր ազգային այցեքարտն է մշակույթը, և արդյունավետ մենեջմենթի պարագայում մենք նույնպես կարող ենք լուրջ ֆինանսական հոսքեր ապահովել:
Ներկայումս ընթացող օպտիմալացման գործընթացների մեջ մեթոդաբանական սխալ է թույլ տրվում, նախկին համակարգի արատավոր փորձը պրոյեկտվում է ներկա իրավիճակում: Եթե համակարգն այն ժամանակ ֆունկցիոնալ առումով սխալ է աշխատել, եզրակացվում է, որ այդ սխալն ինստիտուտիցիոնալ է: Գլխացավը գլխատումով չեն բուժում, պետք է հասկանալ ցավի պատճառն ու պայքարել գլխացավի դեմ:
-Նախարարություններում կա՞ն արհեստավարժ մասնագետներ, որ առանց պետական ապարատին վնաս հասցնելու կարող են դուրս գալ օպտիմալացման բեռի տակից:
-Պետական համակարգում աշխատում են իրապես պրոֆեսիոնալներ, իհարկե, կան նաև ոչ պրոֆեսիոնալ մարդիկ, ովքեր բեռ են պետության համար, հետևաբար պետք է ճշգրիտ մեխանիզմներով ու գործիքակազմով բացահայտել իրապես արհեստավարժներին ու ժամավաճառներին: Մարդկային ռեսուրսների կառավարման մեջ կիրառվող ներկայիս գործիքակազմերը հնարավորություն են տալիս իրականացնելու անաչառ, օբյեկտիվ զտում` հիմնված մասնագիտական գիտելիքների և կարողությունների բացահայտման վրա: Պետության գործառույթների լիարժեք իրականացումը պայմանավորված է հենց պրոֆեսիոնալ պետական ծառայողներով:
-Վարչապետ Փաշինյանը, օրինակ, այն համոզմանն է, որ եթե մշակույթի նախարարության աշխատակիցները մի քանի ամիս շարունակ գործադուլ անեն, մշակութային կյանքում ինչ-որ բան տեղի չի ունենա:
- Մշակույթի նախարարությունում կան այնպիսի ստորաբաժանումներ, որ եթե անգամ մեկ օր չաշխատեն, որևէ թատերական խումբ, ցուցահանդես դուրս չի գա երկրից: Նրանք ամենօրյա ռեժիմով սպասարկում են տասնյակ քաղաքացիների, իրականացնում են փաստաթղթային այն ծառայությունները, որոնց մեկօրյա դադարեցումը կխաթարի այս համակարգի աշխատանքը: Այնպես որ, այն անձինք, որ վարչապետին նման տեղեկություն են տվել, սխալվել են: Մարդիկ էլ կան, ասում են, թե առանց նախարարության էլ մշակույթ կստեղծվի: Այո, առանց առողջապահության նախարարության էլ կանայք երեխա լույս աշխարհ կբերեն, առանց գյուղատնտեսության նախարարության մարդկությունը 6000 տարի հող է մշակել: Նախարարությունը, այո, մշակույթ չի ստեղծում, բայց պահպանում և հանրահռչակում է այն: Բուն գործընթացն ու այդ գործընթացի կառավարումը հարկ է զատել իրարից ու չզբաղվել մանիպուլյացիաներով:
-Վտանգավոր չէ՞, երբ մի քանի նախարարություններ միավորվում են մեկ նախարարության մեջ՝ ստվերելով կարևորագույն այն խնդիրները, որ կարող են լինել տարբեր ճյուղերում: Օրինակ՝ մշակույթի նախարարությունն ուղիղ կապ չի ունենալու կառավարության ու վարչապետի հետ, հետևաբար, փլուզման վտանգի առջև կանգնած մշակութային ժառանգության հարցը կարող է համապատասխան արձագանք չստանալ գործադիրի կողմից:
-Կա այդպիսի վտանգ, իհարկե, բայց այդ վտանգը ոչ թե միտումնավոր, այլ աշխատանքի ծանրաբեռնվածությունից կարող է առաջանալ: Կրթության նախարարության ենթակայությամբ գործում է երկուսուկես հազար ՊՈԱԿ, մշակույթի նախարարության ենթակայությամբ՝ մոտ 70: Հիմա երկուսուկես հազար ՊՈԱԿ ունեցող նախարարության նախարարը որի՞ն ուշադրություն դարձնի: Ասում եք` փլուզման վտանգի առջև կանգնած մշակութային հուշարձան, բայց այսօր մենք ունենք վթարային դպրոցներ, որտեղ երեխայի կյանքին է վտանգ սպառնում: Եթե նույնիսկ նախարարը չքնի ու աշխատի 24 ժամ, դարձյալ չի հասցնի: Դժվարանում եմ ասել, թե ինչպես է կազմակերպվելու այդ սուպերնախարարության փաստաթղթաշրջանառությունը, ինչը բավական բարդ ու բյուրոկրատական գործընթաց է: Մենք կառավարչական օպտիմալացման փոխարեն շարժվում ենք ծանր ապարատի հետ աշխատելու տրամաբանությամբ:

Զրուցեց
Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3844

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ